Kiedy dziecko powinno zacząć mówić?

Kiedy dziecko powinno zacząć mówić?

Kiedy dziecko powinno zacząć mówić?

 

Kiedy dziecko zaczyna mówić? Kiedy powinno wypowiadać pierwsze słowa? Na co zwrócić uwagę i jak pomóc dziecku zacząć mówić? 

Proces rozwoju u Maluszków jest sprawą bardzo indywidualną. Nigdy nie należy porównywać dzieci ponieważ każde z nich rozwija się we własnym tempie. Warto jedynie zwrócić uwagę na pewne etapy w rozwoju mowy, które po sobie następują.

 

Słuchanie głosu mamy

Już w okresie prenatalnym dźwięki mają ogromne znaczenie dla Maluszka.

Około czwartego miesiąca życia płodowego, dzieci zaczynają reagować na dźwięki dochodzące spoza brzucha mamy, oswajają się także z jej głosem.

 

Okres melodii - czyli pierwszy etap rozwoju mowy u dziecka

Od samego przyjścia na świat, dzieci ćwiczą swój aparat mowy. Pierwszym etapem rozwoju mowy jest okres melodii. Nowo narodzone Maluszki komunikują z nami swoje emocje krzycząc i płacząc, ćwicząc przy tym wymawianie samogłosek: a, o, u.

 

                                                                                 

 

Mowa niemowlaka

Drugim etapem rozwoju mowy jest głużenie, nazywane też gruchaniem i trwa zazwyczaj pomiędzy trzecim a szóstym miesiącem życia. W tym okresie dziecko zaczyna wydawać z siebie gardłowe dźwięki zawierające spółgłoski takie jak “gli”, “bli”, “tli”, “agh”.

Maluszki wkładają wszystko do buzi - poznając w ten sposób otaczający je świat. Warto jest zapewnić im bezpieczne produkty do eksplorowania różnych faktur, jak na przykład piłeczki sensoryczne, drewniane gryzaki i grzechotki.

 

 

Kolejnym etapem rozwoju mowy u prawidłowo rozwijającego się dziecka jest gaworzenie, które zwykle trwa między szóstym a dwunastym miesiącem życia. Charakterystyczne dla tego okresu są dźwięki oparte na sylabach “ma-ma”, “ta-ta” “ba-ba” i ciągach sylab. Jest to również czas, kiedy dzieci zaczynają naśladować różne usłyszane dźwięki.

Na tym etapie dobrze jest umieścić w otoczeniu dziecka zabawki w których dzieci mogą przyglądać się swojej mimice. Ciekawymi propozycjami są lustrzane kule superlekkie, magiczne kule lustrzane i bezpieczne lustro.

Roczne dziecko zazwyczaj zna kilka prostych słów takie jak “mama” czy “tata” i chętnie je używa i powtarza. Dzieci w tym wieku znają także znaczenie innych słów i choć nie potrafią ich jeszcze powiedzieć, poproszone, chętnie wskazują nazwane przedmioty paluszkiem. 

 

 

Kiedy dziecko mówi pierwsze słowa?

Etap rozwoju między pierwszym a drugim rokiem życia, nazywany jest okresem wyrazu.

Maluszek zaczyna eksperymentować z poznanymi już samogłoskami i spółgłoskami, łącząc je w słowa i podejmując próby wymawiania prostych wyrazów. Zdarza się, że dzieci nie wymawiają pierwszej sylaby wyrazu, a tylko tę końcową. W tym okresie rozwoju dzieci tworzą własne słowa do opisania otaczających je przedmiotów.

 

Kiedy dziecko zaczyna budować zdania?

Wraz z ukończeniem drugiego roku życia, dziecko wchodzi w etap rozwoju mowy zwany okresem zdania. Na tym etapie dzieci zazwyczaj budują proste dwu lub trzy wyrazowe  zdania, często jeszcze przekręcając słowa i wypowiadając tylko ich początek lub koniec.   

Trzylatki powinny już znać i posługiwać się około 1000 wyrazów. W tym wieku dzieci zaczynają mówić coraz wyraźniej, zadają pytania i poprzez budowanie prostych zdań są w stanie komunikować swoje emocje i potrzeby. Nie w pełni wykształcony aparat mowy sprawia, że na tym etapie dzieci często zmiękczają jeszcze niektóre głoski (np “siam” nie sam”, czy “dlaciego” zamiast “dlaczego”). Z wiekiem zniekształcanie słów ulega zanikowi. Jednak gdy dziecko w wieku pięciu lat wciąż ma problemy z wymową (a nie oszukujmy się polskie słowa często sprawiają najmłodszym wiele trudności) proponujemy wspólną grę Psotne Słówka - głoski ciszące, Psotne Słówka - głoski szumiące lub Psotne Słówka - głoska “r” - rerki. Dzięki nimi, oraz innym produktom z kategorii pomocy logopedycznych, poprzez zabawę, możemy doskonalić prawidłową wymowę trudnych głosek.

 

               

 

Jak wspomagać rozwój mowy u dziecka?

Od najmłodszych lat zapewnijmy dzieciom bogactwo różnych doświadczeń wpływających na zmysły - zarówno słuchowych, wzrokowych, czuciowych, jak i ruchowych i smakowych. Mówmy do dzieci jak najwięcej, opisując na bieżąco co widzicie i co robicie. Maluszki chętnie obserwują ruch naszych ust i chętnie nas naśladują. 

Ważną rolę odgrywa także codzienne czytanie dzieciom. Podczas czytania warto jest modulować głos tak, aby budził zainteresowanie -  a nie brzmiał monotonnie. Aby dziecko aktywnie uczestniczyło w czytaniu, wskazujmy palcem ilustracje, i prośmy by dzieci robiły to z nami. Naśladujmy odgłosy zwierząt. Możemy też zadawać pytania “co to jest?”, motywując do podejmowania prób mowy. 

Ważne jest też aby mówiąc do dzieci nie “pieścić” się; aby słowa, których używamy nie były zdrobnione, czy zmiękczone.

Natomiast gdy dziecko nie potrafi jeszcze dokładnie wymówić wyrazu, nie śmiejmy się, nie poprawiajmy lecz powtarzajmy po nim właściwie brzmiące słowo.  

 

Kiedy dziecko powinno zacząć mówić?

Każde dziecko rozwija się w indywidualnym tempie, podobnie dzieje się z jego mową. Jest wiele czynników genetycznych, środowiskowych i emocjonalnych, które wpływają na szybszy czy wolniejszy rozwój mowy.

Poszczególne etapy rozwoju mowy nie są objęte sztywnymi ramami, nie ma więc jasnej odpowiedzi na pytanie kiedy dziecko powinno zacząć mówić. Jednak opóźnienia we wchodzeniu w te etapy nie powinny przekraczać 6 miesięcy- wówczas zalecana jest wizyta u logopedy. Bawiąc się, pracujmy z dziećmi przy każdej możliwej okazji, a szybko usłyszymy efekty naszych działań.

Przeczytaj także o motoryce małej dziecka i jej wpływie na rozwój mowy.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl